Розробки уроків

                   Вікторина
   для учнів 6-8 класів
«ЗНАВЦІ  ГЕОГРАФІЇ»


Вчитель. Я рада вітати вас на географічній грі-вікторині «Знавці географії». У сьогоднішній грі беруть участь три збірних команди. У кожній команді по 4 учасника - 1учень 6 класу, 1 учень 7 класу та 2 учняі 8 класу.
На змаганні присутнє журі у складі:
______________________________________________________________
Умови гри:
Вчитель. Для того щоб у грі брали участь усі гравці, завдання командам будуть даватися по класах, наприклад: «На питання відповідають члени команди 6 класу» і т.д. Якщо на дане запитання учень цього класу не дав відповідь або дав неправильну відповідь, а команда знає правильну відповідь, команда може відповісти, але за відповідь буде присуджено тільки половина призначених балів. Наприкінці гри підбиваються підсумки за набраними балами, оголошується і нагороджується найкраща команда знавців географії.
Прошу вибрати капітана команди. Капітани проведіть жеребкування і визначте номер своєї команди. Команди визначені, бажаю всім удачі!
А почнемо ми нашу гру з географічної розминки:

1 . « Географічна розминка».
Вчитель. Починає гру команда №1. Представники команд по черзі (6,7,8 кл.)підходять до карти і показують географічні об'єкти, які вони вивчили. Учні команди передають один одному указку і картку з назвою географічного об'єкта.
За кожен правильно  показаний географічний об'єкт - 1 бал.
Географічні об'єкти команді №1:
1. Індійський океан, Австралія
2. г. Джомолунгма (Еверест), річка Конго
3. оз. Байкал, Кордильєри (гірська система)
4. Альпи (гірська система), о.Сахалін
Географічні об'єкти команді №2:
1. Тихий океан, Африка
2. річка Амазонка, г.Ельбрус
3. оз. Гурон, п-ів Ямал
4. влк. Ключевська сопка, Анди (гірська система)
Географічні об'єкти команді №3:
1. Атлантичний океан, Євразія
2. о. Мадагаскар, річка Міссісіпі
3. оз. Чад, Курильські острови
4. Тянь-Шань (гірська система), м.Дежнева

2 . «Розумники і розумниці».
Вчитель. Я читаю питання, кожен член команди по черзі відповідає. За кожну правильну відповідь - 1 бал, якщо відповідає інший член команди -0,5 бала.
Запитання команді №1:
1. Найбільша планета сонячної системи (Юпітер).
2. Найповноводніша річка у світі (Амазонка).
3. Найбільший вулкан  Євразії (Ключевська сопка).
4. Найбільший острів світу (Гренландія).
Запитання команді №2:
1. Найбільший океан (Тихий).
2. Найдовша ріка в світі (Ніл).
3. Найбільша рівнина Євразії ( Східно-Європейська).
4. Найвища гора  Африки ( влк. Кіліманджаро).
Запитання команді №3:
1. Найбільший півострів в світі  (Аравійський).
2. Найвища гора в світі (Джомолунгма ).
3. Найглибше озеро в світі (Байкал).
4. Найдовша сухопутний кордон   України з ( Росією).

3 . «Географія на всі сто!».
Вчитель. Відгадайте слова, які є географічними поняттями, назвами та іменами, в яких є числівник 100.
Якщо 1-ша команда не може відповісти, то відповідає 2-а команда і отримує додатковий бал.
Питання:
-Головне місто країни (Столиця.)
-Держава в Прибалтиці (Естонія.)
-Місто РФ, порт на Тихому океані (Владивосток.)
-Ім'я мореплавця, який відкрив Америку (Христофор Колумб.)

4 . « Конкурс картографів».
Вчитель. На картках нанесені контури географічних об'єктів, які
членам команди необхідно визначити і показати на карті. На виконання завдання дається три хвилини. За кожен правильний об'єкт - 1 бал.

5. « Юні топографии».
Вчитель. Зобразити шлях туриста умовними знаками. На виконання цього завдання 2 хвилини. За кожен правильний знак - 1 бал:
Текст:
Турист вийшов з дому і пішов по грунтовій дорозі повз вітряного млина. Далі його шлях до табору йшов через луки. Він підійшов до змішаного лісу. Вузька стежка привела його на роздоріжжя, звідки направо йшла грунтова дорога, що веде до річки, наліво - польова дорога до болота, а прямо - стежка до джерела. Він пішов по грунтовій дорозі і підійшов до невеликої річки, яку перейшов по дерев'яному мосту. Від нього по грунтовій дорозі він підійшов до фруктового саду, пройшовши  його, він вийшов до табору.

6. «Гонка за лідером».
Вчитель. Команді за одну хвилину необхідно відповісти на 10 запитань, якщо відповіді не знаєте, що говорите - далі. За кожну правильну відповідь 1 бал
1 команда
1. Газоподібна вода... (пара)
2. Час доби після ночі... (ранок)
3. Вітер, який змінює свій напрям 2 рази в рік називається... (мусон)
4. Який материк омивається чотирма океанами? (Євразія).
5. Найвища точка Землі. (Еверест)
6. Прилад для вимірювання азимута? (компас).
7. Найменший материк. (Австралія)
8. На якому материку протікає річка Лімпопо (Африка)
9. Гори, що відокремлюють Європу від Азії (Уральські)
10. Сила, з якою повітря тисне на земну поверхню і всі знаходяться, на ній предмети... (атмосферний тиск)
2 команда
1. Кількість опадів вимірюється в... (мм)
2. Період обертання Землі навколо своєї осі...(доба)
3. Атмосфера - це...(повітряна оболонка Землі)
4. Вода у твердому вигляді ... (лід)
5. Рух повітря в горизонтальному напрямі - це ... (вітер)
6. Як називається збірка географічних карт? (атлас).
7. Найглибше озеро (Байкал).
8. Хто здійснив першу навколосвітню подорож? (Магеллан).
9. Всі нерівності на поверхні Землі. (рельєф).
10. Пустеля Сахара розташована на материку ( Африка).
3 команда
1. Яка річка двічі перетинає екватор? (Конго).
2. Різниця між найвищою і найнижчою температурою повітря протягом доби називається... (добової амплітудою температур).
3. Іній, роса, ожеледь, паморозь - це... (атмосферні опади).
4. Яка країна має найбільшу площу? (Росія).
5. Найбільший острів? (Гренландія).
6. Гора, яка дише вогнем. (Вулкан).
7. Хто відкрив Америку? (Колумб).
8. Найжаркіший  материк (Африка).
9. Найвищий діючий вулкан в Росії (Ключевсьва Сопка).
10. Назвіть найдовшу паралель землі? (екватор).



7. «Виріши задачку».
Вчитель: Команди по черзі вибирають картку із завданням (в картці по 2 завдання), час на виконання не більше 3 хв. За кожну правильну відповідь 1 бал
Завдання:
1 команда
1. Середню температуру дня за наступними показниками:
1 год -+5о С, 7год. -+7 о С, 13 год. -+9 о С,19 год.- +6 о С .... (6, 75 о С)
2. Чи покриті  снігом вершини Уральських гір влітку, якщо відомо, що біля підніжжя гір середня температура найтеплішого місяця становить +15оС? Відповідь поясніть.
(ні, так як при підйомі на 1000 м температура знижується на 6оС, а найвища вершина Уралу р. Народна, її висота 1895 м. значить, на вершині температура буде приблизно + 7оС, при даній температурі сніг не накопичується)
2 команда
1. Чому дорівнює амплітуда коливань температур, якщо термометр показав
о7 годині +1оС;
о 13 годині +15оС;
о  19 годин і +8оС. (14оС)
2. Визначити тиск на вершині будівлі, якщо у її підніжжі тиск 750 мм. рт. ст., а висота будівлі 238 метрів. (727 мм рт. ст.)
3 команда
1. Визначте добову кількість опадів, якщо виміри показували:
7 годин - 4 мм
13 годин 7 мм
19 годин - 2 мм (13 мм)
2.Визначте висоту гори, якщо біля її підніжжя температура +26оС, а на вершині-10оС? (600м)
8. «Найуважніший».
Вчитель. Кожній команді я прочитаю по три жартівливих вірша, ви повинні швидко  знайти помилки. 1 бал за правильну відповідь.
Сонце за день втомлюється,
На ніч спати воно йде
На галявину, за лісок,
Рівно-рівно на схід. (Не на схід, а на захід.)
       
Кожен з дитинства твердо знає:
Ангара в Байкал впадає. (Не впадає, а витікає.)

Край снігів, морозів, хуртовин
Називаємо словом південь. (Не південь, а північ.)
       
Знає кожен капітан:
Волга - це океан. (Не океан, а річка.)

Сонце і небо багряного кольору.
Ніч починається після світанку. (Не після світанку, а після заходу сонця.)
      
Знати, хлопці, вам пора,
Що Байкал у нас - гора. (Не гора, а озеро.)

З далеких часів і понині
Ллють дощі, як з відра, в пустелі. (Не в пустелі, а на екваторі).)
        
Високі сосни ліворуч і праворуч,
Родина їх лісова зветься діброва. (Не діброва, а бір.)

На ставку є розвага:
На спині плисти за течією. (Не на ставку, а на річці).

Підведення підсумків.






Фізична  географія  України
8  клас
Розділ  ІІІ  Ландшафти  та  фізико-географічне  районування
Тема  Лісостепова  зона  України

                                                                               Автор:
                                                                               Калін  Наталія  Павлівна,
                                                                               вчитель  вищої  категорії,
                                                                               вчитель  географії
                                                                               Лехнівської   ЗОШ  І-ІІІ ст.
                                                                        Баришівського району
Тема: Зона  лісостепу. Географічне  положення, межі, розміри. Характерні  риси  природних  умов  і  ресурсів. Поділ  на  природні  країни. Природоохоронні  території.
Мета:
навчальна: поглибити  та  систематизувати  знання  учнів  про  особливості  природних  зон  України; ознайомити  школярів  з  географічним  положенням, природними  умовами  та  ресурсами  зони  Лісостепу; удосконалювати  практичні  навички  і  вміння  учнів  характеризувати  взаємозвязки  між  компонентами  природи; показати  особливості  зони  Лісостепу  в  порівнянні  з  іншими  зонами; познайомити  учнів  з  природоохоронними  територіями  зони  Лісостепу.
розвивальна : формувати  вміння  пояснювати  факти  на  основі  причинно-наслідкових  звязків; удосконалювати  навички  роботи  з  тематичними  картами  атласу; вчити  висловлювати  свої  думки  та  ідеї, захищати  власну  позицію, творчо  мислити.
виховна: виховувати  дбайливе  ставлення  до  природи, толерантне  відношення  один  до  одного, естетичну  культуру.
Обладнання: фізична  карта  України, атласи, контурні  карти, таблиця «Фізико-географічне  районування», ілюстративний  матеріал   про  тварин  і  рослин  Лісостепу, картки  для  самостійної  роботи, квітка-модель, відеофільм « Красоти  України. Лісостеп», презентація «Зона  Лісостепу», запис «Звуки  лісу», конверт  із  завданнями, картки  з  цифрами  і  літерами, мультимедійний  проектор.
Базові терміни та  поняття: природна  зона,  природно-територіальний  комплекс, природні  компоненти, фізико-географічний  край, антропогенні  ландшафти, природоохоронні  території.
Тип  уроку: засвоєння нових знань
Методи: тренінгів, пояснювально-ілюстративний, проблемно-пошуковий,
репродуктивний.
                                                «Мало  знати, потрібно  й  використовувати.
                                                  Мало бажати, потрібно  робити».

                                                ХІД  УРОКУ
І.Організаційний  момент
1. Прийом  «Створення  ситуації  успіху»  (Привітання учителя. Установка на позитивний настрій.)
Учитель: Доброго  дня! Пропоную  розпочати  сьогоднішній  урок  з  однієї  дуже  важливої  речі. Вона  нічого  не коштує, але  багато  дає. Але  її  не  можна  купити, не  можна  випросити, не  можна  ні  позичити, ні  вкрасти, оскільки  вона  сама по  собі  ні  на  що  не  годиться, поки  її  не  віддали. Це - ПОСМІШКА. Поділіться  посмішкою  одне  з  одним, усміхніться  світу, і  він  усміхнеться  вам.
    Приємно  вас  бачити  здоровими  й  енергійними. Будь  ласка, заплющіть  очі, уявіть, що  знаходитесь  у  квітучому  весняному  садку  й тихо  промовте  про  себе:  «Сьогодні – чудовий  день. У  мене – чудовий  настрій. Навколо  мене – мої  друзі. Я  буду  плідно  працювати. Я  дізнаюся  багато  нового  й  корисного, бо  я  кмітливий (а) та  розумний (а).
ІІ. Актуалізація  опорних  знань
1.     Прийом « Асоціації»
Учитель: Прослухайте  такі  поетичні  рядки: «Неповторну  красу  природи  створює  цей  край. Здавна  він  славиться  могутніми  лісами: соснові  бори, розкішні  діброви, білокорі  березняки, похмурі  вільшаники. Якої  тут  тільки  немає  дичини!»
- Які  асоціації  викликали  у  вас  ці  рядки? (відповіді  дітей).
    2. Прийом  «Вірю – не  вірю» (з коментарем)
1.     Чи вірите ви, що природна зона — це частина природної країни? (+)
2.     Чи вірите ви, що зона мішаних лісів займає найбільшу площу серед природних зон України? (-)
3.     Чи вірите ви, що рельєф зони мішаних лісів переважно височинний?(-)
4.     Чи вірите ви, що Українське Полісся є найбільш зволоженою природною зоною України? (+)
5.     Чи вірите ви, що на Поліссі найпоширеніші сосново-дубові ліси? (+)
6.     Чи вірите ви, що ґрунти Полісся характеризуються значною родючістю?(-)
7.     Чи вірите ви, що Українське Полісся поділяється на п'ять фі­зико-географічних областей? (-)
8.     Чи  вірите  ви, що  в  зоні  мішаних  лісів  переважають  південні  вітри?(-)
9.     Чи  вірите  ви, що  частина  Київської  області  знаходиться  в  зоні  мішаних  лісів?(+)
10.  Чи  вірите  ви, що найбільшими  річками  Полісся  є  Горинь  і  Уж? (-)
2.     Гра  «Відгадай»
ü Рослина, назва  якої  говорить, що  вона  з  лісу (лілія  лісова).
ü Рослина-хижак  (росичка).
ü Квіти, що  горять (горицвіт).
ü Ласощі  для  вовка (вовчі  ягоди).
ü Пара  для  журавля  (журавлина).
ü Рослина, що вміє  плавати (водяний  горіх  плаваючий).
ü Зазвичай  приходить  вночі  (сон  чорніючий).
ü Рослина  з-під  снігу (підсніжник).
ü Глухий  птах (глухар).
ü Тварина  з  довгим  носом  і  хвостом (вихухіль).
ü Птах  для  полювання (сокіл).
ü Взимку  білий (заєць-біляк).
3.     Метод  «Акваріум» (міні-екзамен)
(Учні  обєднуються в  групи  по  двоє, виходять  до  дошки і  беруть  листочки  з  запитаннями. Складають  екзамен  один  одному, оцінюють. Клас  спостерігає  і , при  потребі,  доповнює).
1 пара
1.В  чому  полягають особливості  географічного  положення  Полісся?
2. По  яких  містах  проходить  межа  між  Мішаними  лісами  і  Лісостепом?

2 пара
1.На  конкретних  прикладах  доказати  взаємозвзок  геологічної  будови, рельєфу  і  корисних  копалин.
2. Довести, що  Полісся  найвологіша  природна  зона  України.
3 пара
1.Обгрунтувати  поділ  Українського  Полісся  на  природні  області.
2. Визначити, які  чинники  зумовлюють  ландшафтну  структуру  Мішаних  лісів.
4 пара
1.Назвіть  природоохоронні  території  Полісся.
2. Які  рослини  та  тварини  зони  занесені  до  Червоної  книги  України?
ІІІ. Мотивація  навчальної  діяльності
Учитель: Встановивши  природні  зони, в  межах  яких  знаходиться  територія України, ми  вивчили  особливості  природної  зони  Мішаних  лісів.  На   півдні    Українське  Полісся   межує  з   наступною   природною
зоною, яка  характеризується  особливістю  поєднання  лісових  та  лучно-степових   ландшафтів, яка приваблює  людину  родючими  землями, луками, різнотрав’ям, дібровами, густою  річковою  сіткою, красою  своїх  краєвидів.
Відомий  німецький  поет Й.Гете  писав: «Природа – єдина  книга, кожна  сторінка  якої  наповнена  глибоким   змістом». То  ж  сьогодні  я  вас  запрошую  у  подорож  сторінками  цієї  незвичайної  книги по  наступній  природній  зоні. 
ІV. Повідомлення  теми, мети  уроку
1.     Прийом  «Словниково-загадковий  ланцюжок»
Учитель: А  зараз  я пропоную  скласти  вам  словниково-загадковий  ланцюжок. Чому загадковий? Ви  це  зрозумієте, коли  виконаєте  завдання. У  кожного  з   вас  на  парті  є  картка: з  цифрою  на  одній  стороні, з  літерою  та  визначенням, яке  починається  на  цю  літеру, на  другій. Розпочинає  учень, у  якого  картка №1  і т.д.
1 – літера  Л – лес – це…(пухка  порода, що  утворює  водно-льодовикові  відклади);
2 – літера  І – ізолінії – це…(лінії, які зображують  процеси та  явища  з  однаковими  кількісними  показниками);
3 – літера  С – стаціонар – це…(установа, що  працює  в  одному  місці, на  відміну  від  пересувної);
4  - літера О – ози – це…(валоподібні  звивисті  гряди  висотою  до 20-50м, шириною  до100-200м, довжиною  до  30-40м);
5 – літера С – суховій – це…(сухий  гарячий  вітер, зароджується  в  теплий  період);
6 – літера  Т – терикони – це…(відвали  порожньої  породи  навколо  шахт);
7 – літера Е – екологія – це…(наука, яка  вивчає  зв’язки  організмів  між  собою  та  з навколишнім  середовищем);
8 – літера  П  - повінь – це…(дуже  високе  і  тривале  водопілля, під  час  якого  вода  виходить  з  річища  і  затоплює заплаву).
Учитель: А  тепер  прийшла  пора  розгадати  загадковий  ланцюжок. Якщо  кожен  з  вас  підніме  свою  картку  і  виставити  їх  потім  по  порядку  цифр, то  відкриється  наше  слово. Отже, ви  здогадалися, що    тема  нашого  уроку  «Лісостепова  зона  України».
 Щасливий  той, хто  народився  на  межі  двох  царств – лісу  і  степу, де  шавлія  і  горицвіт  зустрічаються  з  медункою  та   розрив-травою, де  кожна  квіточка  дивиться  на  тебе  з  радістю-веселістю  чи з  зажурою-печаллю, де  дерева  обступають  тебе  в  лісі  і  мовчать, як найкращі  друзі. Чи  то  співати, чи  плакати  будеш  перед  ними – вони  не  засміють…А  поле  примусить  тебе  вдихнути повітря  на  повні  груди  і  розкрити  свою  душу перед  самим  собою  і  всім  світом.
 Ось  яка  чудова  лісостепова  зона! Для  нас  із  вами  ця  зона  цікава  ще  й  тим, що  вона  включає  нашу  малу  Батьківщину – Київщину, а  природа  рідного  краю  - це  природа  нашої  душі (слайд №1).
V. Засвоєння  нових знань
1.     Прийом  «Творча  лабораторія»
(Учням  пропонується  заповнити  квітку-модель «План  характеристики  природної  зони». Діти  пишуть  маркерами   на  пелюстках).(Додаток 4 )
ü Фізико-географічне  положення.
ü Тектонічна  будова.
ü Рельєф  і  корисні  копалини.
ü Клімат.
ü Внутрішні  води.
ü Грунти.
ü Рослинний  і  тваринний  світ.
ü Природоохоронні  території.
2. Перегляд  відеофільму  «Красоти  України.  Лісостеп»
3. Прийом  «Сходинки  успіху»
1) Сходинка  «Географічна» (слайд №2)
ü Користуючись  тематичною  картою  атласу  та  таблицею «Фізико-географічне  районування», визначити  північну  та  південну  межу  Лісостепу. (Відповідь: північна  межа – Володимир-Волинський, Луцьк, Рівне, Житомир, Київ, Ніжин,  Батурин, Кролевець; південна – Котовськ, Первомайськ, Кіровоград, Знаменка, Кобиляки, Кременчук, Красноград, Чугуїв).
ü Визначити, які  області  повністю  чи  частково  розташовані  в  межах  зони Лісостепу
Учитель: Ця  зона  простягається  від  Передкарпаття  до  Середньоросійської  височини  на  1 100 км  і  займає  34%  площі  України.
2) Сходинка  «Географічна  задача» (слайд  №3).
Завдання: визначити  площу  зони  Лісостепу.
603,7 тис.кв.км  -  100%
  Х                       -   34%
Х= 603, 7 х 34: 100=205,3 тис.кв.км
3) Картографічний  практикум
Завдання: позначити  на  контурній  карті  межі  лісостепової  зони.
4) Сходинка  «Пошукова» (слайд  №4)
Завдання: користуючись картами  атласу:
ü назвати  тектонічні  структури, в  межах  яких розташована  зона;
ü назвати  основні  форми  рельєфу;
ü встановити  взаємозвязок  між  тектонічними  структурами, рельєфом  і  корисними  копалинами.
5)    Сходинка  «Теоретична» (слайд  №5)
Учитель: Для  зони  Лісостепу  характерні  несприятливі  фізико-географічні  процеси. Лесові  породи  легко  розмиваються  дощовими  та  сніговими  водами, тому  тут  поширена  водна  ерозія, багато  ярів  і  балок. Відбувається  площинне  змивання  і  зсуви. Біля  водосховищ  спостерігаються  підтоплення  і  заболочування.  На  територіях  з  піщаними  відкладами  відбувається  розвіювання  пісків. На  рівнинах  проявляються  сліди  просадкових  процесів. Необхідно  здійснювати  регулювання  поверхневого  стоку, вживати  протиерозійних  лісомеліоративних заходів, запроваджувати  особливу  агротехніку.
4.     Прийом  «Творча  лабораторія» ( робота  в   групах)
1-а  група – гідрологи
2-а  група – ґрунтознавці
3-я  група – ландшафтознавці
4-а  група – природоохоронці
Завдання  для  груп  на  картках:
1)    Гідрологи:
ü назвати  річки  Лісостепу;
ü охарактеризувати  їх  режим та  живлення;
ü назвати  ліві  та  праві  притоки  Дніпра;
ü розповісти  про  значення  річок  в  господарстві;
ü показати  на  карті  водосховища .
2)    Грунтознавці:
ü назвати  основні  типи  грунтів  зони;
ü вказати  території, де  трапляються   типові  та  звичайні  чорноземи;
ü в  долинах  яких  річок  поширені  лучно-чорноземні  грунти;
ü запропонувати  шляхи  підвищення  родючості  грунтів;
ü вказати  показник  розораності  земель  в  зоні  Лісостепу.
3)    Ландшафтознавці:
ü які  типи  рослинності  характерні  для  зони;
ü назвати  показник  лісистості;
ü перерахувати  найбільш  поширені  породи  дерев;
ü вказати  місця  поширення  болотяної  та  лучної  рослинності;
ü назвати  причини  поєднання в  Лісостепу  лісових  і  степових  видів  тварин;
ü користуючись  картою , назвати  представників  класу  ссавців, птахів, плазунів, земноводних;
ü перерахувати  рослини  і  тварини, занесені  до  Червоної  книги  України (слайд  №6). Додатковий  матеріал «Легенда  про  сосну» (додаток  1).
4)    Природоохоронці:
Користуючись  текстом  підручника  та  тематичною  картою  атласу, дати  коротку  характеристику  таким  природоохоронним  територіям:
ü природний  заповідник  «Михайлівська  цілина»;
ü Канівський  природний  заповідник;
ü природний  заповідник  «Розточчя»;
ü природний  заповідник  «Медобори»;
ü природний  заповідник  «Подільські  Товтри» (слайд  №7).
5. Прийом  «Ваша  думка»
- Яке  значення  мають  рослини  і  тварини  в  твоєму  житті?
- Що  ти  робиш для  їхнього   збереження?
(Якщо  є  час, проводжу  тест  «Моє  ставлення  до  природи» , додаток 2).
6. Прийом  «Мікрофон»
- Назвати  по  черзі  приклади  антропогенного  впливу  на  природу  в  зоні  Лісостепу.
(Відповідь: надмірне  розорювання, нераціональна  вирубка  лісу, експлуатація  природних  ресурсів, поява  міст, будівництво  каналів, водосховищ, кар’єрний  спосіб  видобутку  корисних  копалин  і  т.д.).
7. Поетична  сторінка
Спасибі  людям, що  зростили  ліс:
За  всі  дуби, ялини  в  пишнім  гіллі
І  за  красу  отих  зелених  кіс,
В яких  стоять  берізки  білі.
         Коли  б  не  ліс, не  знали  б  ми  про  те,
         Що  є  фіалка  й  пролісок  на  світі,
        Як у  маю  конвалія  цвіте –
        Найкраща, найніжніша  поміж  квітів.
Від  суховіїв  сохнула  б  земля,
Була  б  вона  подібна до  пустелі.
А  ліс  накличе   хмару  на  поля –
Дощі  проллються  весняні, веселі… (М. Познанська)
8. Самостійна  робота  з  підручником  і  картами. Характеристика  провінцій  Лісостепу  за  таблицею (картки  роздати)
(Учні  працюють  під  супровід  «Звуки  лісу»).

  Провінція
Річна  кіль-
кість опадів
Температура
січня,липня

Рослинність

     Рельєф
Західно-
українська




Дністровсько-
Дніпровська




Лівобережно-
Дніпровська




Середньо-
російська





VІ. Узагальнення та закріплення  нових   знань
1. Прийом  «Цікавий  конверт»
( В  конверті  на  картках  цифри:34%,+18, 500-600мм, +20, 1 100км,43%.
Діти  називають, що  ці  цифри  означають).
2.     Гра-тренінг «Доріжка»
(Учні  отримують ілюстративний  матеріал із  зображенням  рослин  і  тварин  Лісостепу. На  підлозі  проводиться  крейдою  лінія. За  командою учителя  учні повинні  поділитись на  дві  групи (дві  сторони  доріжки): з  однієї  сторони – представники  рослинного  і  тваринного  світу, занесені  до  Червоної  книги  України, з  іншої – не  занесені).
3. Експрес-тести
1) Збільшення  континентальності  клімату  в  Лісостепу  спостерігається  в  напрямку:
а) на  захід;   б) на   схід;   в) на  південь.
2) Для  Волинської  та  Подільської  височин  характерні  грунти:
а) чорноземи  опідзолені;  б) чорноземи  типові;  в) сірі  лісові.
а) 20%;   б) 34%;    в) 40%.
4 )В  Лісостепу  переважають  ліси:
а) хвойні;   б) широколисті;  в)  твердолисті.
5) У  річок  Лісостепу  переважає  живлення:
а) снігове;  б) дощове;  в)  снігове  і  дощове.
4. Прийом  «Відгадай  назву»
Н І А Ь К В С К Е   -    водосховище  (Канівське  водосховище);
Р І Е Д Н С Т           -    річка (Дністер);
І З В О Р Б Й І         -    рослина (звіробій);
Я З О У Л К             -    тварина  (козуля).
VІІ. Оцінювання  знань  учнів
( Учні  отримують  аргументовані оцінки)
VІІІ. Домашнє  завдання
1. Опрацювати  параграф 34 підручника  «Фізична   географія  України», 8 клас;
2. Позначити  на  контурній  карті  корисні  копалини  Лісостепу;
3. За бажанням підготувати  мультимедійну  презентацію  «Мій  лісостеповий  край».  
ІХ. Підсумок  уроку.
1.     Прийом  «Рефлексія».
ü Яке  враження  справив  на  вас  сьогоднішній  урок?
ü Що  нового  ви  дізналися  на  уроці?
ü Як  ви  оцінюєте  роботу  класу?
(Якщо є  час, можна  скористатися  методом  Е. де Боно  «Шість  різнокольорових  капелюшків», додаток 3).

Учитель: Ми  зібралися  разом – це  був  початок,
                  Ми  трималися  разом – це  прогрес,
                Ми  працювали  разом – це  успіх!
Дякую  вам  всім  за  співпрацю!  Бажаю  вам  успіхів!
Використана  література:
1. Географія  та  економіка  в  сучасній  школі, науково-методичний  журнал №№ 2,4, 2013р.
2. Географія, науково-методичний  журнал  №4, 2003 р
3. Довгань  Г.Д. Інтерактивні  технології  на  уроках  географії. – Х.:  Вид. група  «Основа», 2005. – 138 с р.
4. Кобернік С.Г., Коваленко  Р.Р. Географія. Повний  курс  підготовки  для  вступу  до  вищих  навчальних  закладів   з  тестовими  завданнями. – К: Літера, 2010.
5. Совенко  В.В. Розвязування  географічних  задач:  Навчально-методичний посібник. –Біла  Церква: КОІПОПК, 2009. – 128 с.
6. Томашевська  Н.В. Нетрадиційні  уроки  з  географії. 6-10 класи. – Х.; ТОРСІНГ  ПЛЮС, 2008. – 128 с.
7. .Шищенко  П.Г., Муніч  Н.В. Фізична  географія  України : підручник  для 8 класу ЗНЗ; - К.: Зодіак-ЕКО: 2008. – 240с.
9. musofon.com/dwl.php


                                                                                                            ДОДАТОК  1

                                     ЛЕГЕНДА  ПРО  СОСНУ

Часто сосну називають перлиною лісу. Звідки ж вона взялася ця висока струнка красуня? Стародавні греки склали про неї чудову легенду… У чарівну вродливу німфу Пітіс закохався бог північних вітрів Борей, що надумав перенести її до своїх снігових володінь. Злякалася німфа і звернулась до лісового бога Пона з благанням сховати її , і той вкрив Пітіс зеленими гіллям. Коли ж Борей почав шукати німфу серед лісу, від його холодного подиху померзла вся трава, опало листя з дерев, лише зачарована красуня міцно тримала свої зелені шати. Але задеревеніла від холоду навіки. Сльози її стали прозорою живицею. Так розповідає міф, та сосна дійсно чарівне дерево. В народі кажуть: « Що сосна , то дім та хата.» І дійсно, зроблені з цього дерева хати можуть стояти і не руйнуватися понад 150 років.

                                                                                                        ДОДАТОК  2

 Тест  «МОЄ  СТАВЛЕННЯ  ДО  ПРИРОДИ».
1.Я  дбаю  про  збільшення  лісових  насаджень.
2.Я  не  збираю  гербаріїв, колекцій  метеликів, комах.
3.Я  прагну  не  рвати  квітів, а  милуватися  ними  в  лісі.
4.Я   раджу  не  робити  цього  іншим.
5.Я  не  бачу  необхідності  в  осушуванні  боліт.
6.Я  не  залишаю  вогнища  в  лісі  після  відпочинку.
7.Я  знаю  способи  правильного  розпалювання  вогнища.
8.Я  надаю  допомогу  птахам  взимку.
9.Я  підтримую  доброчинні  ініціативи  з  охорони  природи.
10.Я  намагаюся  переконати  інших  дотримуватися  правил  екологічної 
культури  в  природі.
11.Я  не  забруднюю  довкілля.
12.Я  займаюся  вивченням  екологічних  проблем.
13.Я  виявляю  інтерес  до  природних  особливостей  свого  краю.
14.Я  підтримую  тих, хто  виступає  з  екологічною  програмою  дій.
15.Я  підтримую  програми  створення  природоохоронних  територій.
16. Я  дотримуюся  золотого  правила  туриста: «Скільки  сміття  в  ліс  приніс, стільки  й  забери  з  собою».
17 . Природа  не  зазнає  від  мене  негативного  впливу.
18.Я  намагаюся прищеплювати  молодшим  екологічний  тип  мислення.






                                                                                                         ДОДАТОК  3
Білий капелюх: інформація
Whitehat.jpg
Детальна і необхідна інформація. Тільки факти. Яка ще необхідна інформація?
Використовується для того, щоб спрямувати увагу на інформацію. У цьому режимі мислення нас цікавлять лише факти. Ми задаємося питаннями про те, що ми вже знаємо, яка ще інформація нам необхідна і як нам її отримати.
Жовтий капелюх: логічний позитив
Yellowhat.jpg
Символічне відображення оптимізму. Дослідження можливих успіхів і позитивних сторін. Переваги. Чому це спрацює?
Вимагає переключити свою увагу на пошук переваг і позитивних сторін ідеї, яка розглядається.
Чорний капелюх: критика
Blackhat.jpg
Застерігає і змушує думати критично. Що може статися поганого або що піде не так? Обережність.
Дозволяє дати волю критичним оцінками, побоюванням й обережності. Вона захищає нас від нерозважливих і непродуманих дій, вказує на можливі ризики і підводні камені. Користь від такого мислення безсумнівна, якщо, звичайно, нею не зловживати.
Червоний капелюх: почуття та інтуїція
Redhat.jpg
І не намагайтеся їх пояснити. Які почуття в мене виникають?
У режимі червоного капелюха в учасників (якщо це колективне обговорення) є можливість висловити свої почуття та інтуїтивні здогади щодо питання, яке обговорюється, не вдаючись у пояснення про те, чому це так, хто винен і що робити далі.
Зелений капелюх: креативність
Greenhat.jpg
Зосередження на творчості, альтернативних рішеннях, нові можливості та ідеї. Це можливість висловити нові поняття та концепції.
Перебуваючи під зеленим капелюхом, ми придумуємо нові ідеї, модифікуємо вже існуючі, шукаємо альтернативи, досліджуємо можливості, взагалі, даємо креативності зелене світло.
Синій капелюх: управління процесом
Bluehat.jpg
Керування розумовими процесами. Гарантія дотримання всіх шести капелюхів.
Синій капелюх відрізняється від інших капелюхів тим, що він призначений не для роботи зі змістом завдання, а для управління самим процесом роботи. Зокрема, його використовують на початку сесії для визначення того, що належить зробити, і в кінці, щоб узагальнити досягнуте і поставити нову мету.

                                                                                                          ДОДАТОК  4
                                     ЗАГАДКИ:
1. У гаю, на лузі, в полі —скільки там квіток!
Ми нарвали їх доволі ,потім посідали в полі,
Щоб сплести... (вінок).
2. Дзвіночки-перлинки на ніжці тоненькій
Такі запашні і тендітні такі.
В широкому листі, немов у гіллі
Ховають від сонця голівки свої.
(Конвалії)
3. Я гордо голову тримаю і перед вітром не схиляю.
Я жовтий, білий, полум'яний,
і ,наче яблуко, рум'яний.
В саду я квітну навесні.Скажи, яке ім'я мені?
(Тюльпан)
4. Дівчинка трима в руці хмарку  пухнасту  на  стебельці.
Як подуєш ти на нього —
не залишиться нічого.
(Кульбаба)
5. Сонечко в траві зійшло,усміхнулось, розцвіло.
Потім
стало біле-біле і за вітром полетіло.
(Кульбаба)
6. Синьоока ця наброда в полі водить хороводи.
Де вона вінки спліта —
пшениці рідкі й жита.
(Волошка)
7. Ту дівчину синьооку завжди стрінеш край потоку.
В неї ніжки вмиті в росах,
в неї небо сяє в косах.
(Незабудка)
8. Я квітка ніжна, як весна. Я різні сукні маю.
Все літо пишна й запашна, я й осінь зустрічаю.
Буваю кольору зорі, лимона колір маю,
І снігу зимної пори, і  вишнею палаю.
(Троянда)
9. Осіння квітка сукню вділа, рожеву, синю, ніжно-білу.
Стоїть, неначе їжачок, у неї сотні пелюсток.
(Айстра)
10. У зеленім зіллі виросло дівчатко —
В неї вії білі  й золоті очатка.
(Ромашка)
11. Я перший розцвітаю серед гаю. І білий, наче сніг, я колір маю.
Хто я? Відгадайте!
Ви мене не ображайте,
Не зривайте, не топчіть.Хочу довго-довго жить.
То хто ж я?
(Підсніжник)
12. На стеблинці волохатій  шість пелюсток лілуватих.
Гарна квітка — навіть в сні
  усміхається мені.
(Сон-трава)
13. Лікувальну силу маю, жовтим цвітом розцвітаю.
Називають ключ
весни! Як я звуся? Ти скажи!
(Первоцвіт)
14. Цвіте травневою порою,її знайдеш в затінку лісовому,
На стебельці, як намистинки
вряд, квіти духмяні висять.
(Конвалія)
15. Я найперша розквітаю синім цвітом серед гаю.
Відгадайте, що за квітка?
Бо мене не стане влітку.
(Пролісок)
16. На просторах поля золотого  сині зірочки тремтять.
Мов шматочки неба голубого,
виграють, виблискують, горять.
(Волошки)
17. Стебельце — шорстка драбинка, у  середині чорна вуглинка,
Пелюстки блискучі, як лак.
Це квітує... (мак).
18. Цвіте синьо, лист зелений, квітник прикрашає.
Хоч мороз усе побив — його не займає.
(Барвінок)
19. Стоять красуні на воді,
вінки в них
білі й золоті.
(Лілії водяні)
20. З ним легенько вітер грає, все гойдає, колихає,
Сповіщає рідний край: —
Гей
! Весна прийшла! Стрічай!
(Підсніжник)




                                                                                                      ДОДАТОК  5
                              ПРИСЛІВЯ  ТА  ПРИКАЗКИ
1.Де  ростуть  верби, там  чисті  джерела.
2.Де  волошки, там  хліба  трошки.
3.Де  срібліє  вербиця, там  здорова  водиця.
4.Любуйся  калиною, коли  цвіте, а  дитиною, коли  росте.
5.Жалить  як  кропива, а  колеться, як  їжак.
6.Барвінок  на  вінок, а  полин  на  віник.
7.Осот  та  лобода  для  льону  біда.
8.Багато  лісу – не  губи, мало  лісу – бережи, немає  лісу – посади.
9.Більше  лісу –більше  снігу, більше  снігу – більше  хліба.
10.Дороге  дерево  не  тільки  плодами, але  й  листами.
11.Зрубане  дерево  знову  не  виросте.
12.Весняна  черемха  забирає  сім  хвороб, а  осіння – виганяє  сім  хвороб.
13.В  сосновому  лісі – молися, в  березовому – веселися.
14.Зрубали  дерево – прощай  птиця.
15.Що  не   дуб – то  кожух, що  не  сосна – то  хатина.
16.Ліс  навесні  веселить, улітку  холодить, узимку  зігріває.






                                                                                                   




Комментариев нет:

Отправить комментарий